Pages

Tuesday 28 February 2017

Bagaimana boleh terjebak dengan hobi ini?

Post kali ini nak cerita perihal bagaimana sy terjebak dgn simpanan emas ini. Semua bermula dgn simpanan ASB yg mana setiap setahun akan dapat hasil dividen. Bermula simpan ASB pada tahun 2010, dah mula kerja waktu itu. Ada terbaca utk mempelbagaikan jenis simpanan seperti ASB,  KWSP, emas, rumah dan hartanah. 

Semua jenis simpanan seperti ASB dan KWSP sy dah buat dan untuk yg lain-lain macam susah je. Kemudian terjumpa blog berkenaan pelaburan emas oleh En Syukor (kalau xsilap) sewaktu membaca blog2 berkenaan pelaburan spt pelaburan rumh sewa,  penternakan dll. Teruskan pembacaan dan siap membeli salah satu buku yg ditulis oleh En Syukor. Rupanya baru tahu yg emas ni bukan sekadar barang kemas sahaja ada dijual tapi ada juga dalam bentuk 'raw' iaitu jongkong ( ada yang kata bar, wafer dll) dan syiling emas.

Buku pertama berkaitan emas dibeli dari En. Syukor

Pada tahun 2014, setelah dividen ASB tahun 2013 diumumkan, terus mengambil keputusan utk mmbeli 2 ketul jongkong emas dengan berat 10g setiap 1 dari En Syukor. Katanya jongkong itu keluaran Public Gold. Masa itu ingat Public Gold dan Public Bank adalah entiti yg sama (kelakar betul). Setelah dibuat bacaan baru tahu tiada langsung hubungan antara kedua-dua ini melainkan Public Gold ada akaun dengan Public Bank (nak buat payment boleh guna akaun Public Bank Public Gold selain Maybank).
Resit bayaran setelah membeli 2 x 10g wafer emas PG (bandingkan dengan harga sekarang)

Selepas membeli 2 ketul 10g tersebut,  sy just simpan sebab tidak tahu apa yg perlu dibuat dgn jongkong emas ini. Sy pernah terbaca yg ada org melabur emas mereka dgn cara menyerahkn kpd individu dan syarikat tertentu dan pd waktu tertentu akan menerima sejumlah keuntungan hasil dari pelaburan tersebut.  Waktu itu juga ada juga yg gunakan emas yg dimilki untuk membeli dan menyewa kereta,  tanah even utk pergi melancong. Cthnya utk menyewa kereta (sy perasan kereta yang di 'post' adalah kereta2 mewah seperti BMW, dsbg) selama 6 bulan perlu menyerahkan emas sebanyak 500g.  Mungkin waktu itu zaman kegemilangan simpanan dan pelaburan emas dimana emas sebagai medium utk menjana keuntungn. Tapi bagi sy yg hnya ada 20g emas,  duduk diam2 je smbil mmbelek2 kepingan logam tersebut pada waktu lapang. Ni cerita bagaimana sy terjebak membeli dan menyimpan emas.

P/s: satu keping emas tersebut telah dijual pada tahun 2016 dgn hrga rm1850.

Hafizal

No comments:

Post a Comment